Jako Rekruterka staram się bardzo dbać o jakość procesów, które prowadzę. Od świetnej wiadomości z potwierdzeniem otrzymania aplikacji, przez miły głos w pierwszym kontakcie telefonicznym aż po uczciwą i konstruktywną informację zwrotną. Nie uważam, że moja ścieżka jest idealna, ale śmiało mogę powiedzieć, że zmierza w dobrym kierunku budowania jakości rekrutacyjnej, co z resztą potwierdzają opinie kandydatów po moich spotkaniach.

<2 cytaty>

A co obserwuję na rynku?

Sama doświadczyłam kilku nieudolnych procesów rekrutacyjnych. W ostatnim czasie moi bliscy i znajomi poszukiwali pracy i również byli zawiedzeni postawą rekruterów w tych procesach.

Jakie były największe frustracje?

  1. Rozbudowane formularze rekrutacyjne
  2. Brak jakiejkolwiek informacji o tym, że aplikacja wpłynęła do pracodawcy
  3. Brak informacji o odrzuceniu na etapie selekcji CV – niektórzy do dzisiaj mają jeszcze nadzieję, że ktoś do nich zadzwoni
  4. Inny opis stanowiska w rozmowie, niż był przedstawiony w ogłoszeniu o pracę
  5. Niedotrzymana obietnica potwierdzenia umówionego spotkania mailem lub sms, szczególnie istotne w kontekście rozmów online, gdzie kandydat powinen otrzymać link do spotkania
  6. Brak kontaktu po pierwszej rozmowie telefonicznej, jeżeli nie kończyła się spotkaniem
  7. Brak informacji zwrotnej po całym procesie rekrutacyjnym

Do tego można dodać brak przyjaznej atmosfery, która wzbudza stres i powoduje, że kandydat zapomina o podstawowych informacjach na swój temat.

Ćwiczenie

Wyobraź sobie najbardziej stresującą Ciebie sytuację, kiedy jesteś wystawiona na ocenę innych.Jak chcesz wypaść w ich oczach? Co najbardziej przeszkadza Ci, aby zaprezentować się „idealnie”? Co pomogłoby Tobie, aby zaprezentować się najlepiej, jak potrafisz?

Zapisz sobie odpowiedzi na te pytania.

Zerknij teraz na swoje odpowiedzi i zastanów się co na rozmowie rekrutacyjnej myśli kandydat?

To świetne ćwiczenie, które pomoże zaprojektować przyjazny proces rekrutacji. A przyjazna rekrutacja to dużo więcej konkretnych informacji od kandydata, które możesz wykorzystać w procesie decyzyjnym.


A jakie praktyki Ty obserwujesz na rynku rekrutacji, które psują wrażenia kandydatów? Podziel się w komentarzu i razem uzupełnimy listę NOT TO DO! Walczymy o budowanie wizerunku super-rekruterek! 🙂