Działo się, działo w poprzednim roku. Sporo zmian spotkało branżę rekrutacji, a największą chyba było przeniesienie procesów rekrutacyjnych niemal w 100% do rzeczywistości online.
Jak sobie poradziłaś z tym wyzwaniem?
W mojej pracy już wcześniej stosowałam wideo, ze względu na rozproszoną strukturę firmy, dla której pracuję. Początki były trudne, aby zadbać o klimat rekrutacji podobnie jak face to face, jednak widzę sporo zalet, które pojawiły się z możliwością zdalnych rekrutacji, m.in. szybszy proces rekrutacyjny, mniejszy odsetek nieodbytych spotkań czy wygoda dla kandydata.
Czy ten trend utrzyma się również w 2021? Jakie jeszcze inne rozwiązania będą się rozwijać w nadchodzącym roku?
Na podstawie raportu „Trendy i nowoczesne narzędzia HR, które warto znać w 2021 roku” przygotowanego przez zespół eRecruiter, możemy przyjrzeć się kilku najważniejszym obszarom.
# REKRUTACJA ZDALNA
Nikt już chyba nie ma wątpliwości, że rekrutacja online to nowy trend, który zagości w naszych projektach procesów na lata. Wyzwaniem, jakie stoi teraz przed nami jest dopasowanie tych procesów do nowego wymiaru komunikacji, zorganizowania warunków technicznych i oczywiście przełożenia najlepszych praktyk budowania pozytywnych doświadczeń kandydatów na tryb zdalny. W ślad za samymi wideo wywiadami pójdą również nowe narzędzia online, które będziemy mogli wykorzystywać na każdym etapie rekrutacji, od aplikacji na ogłoszenie po przekazanie informacji zwrotnych.
# AUTOMATYZACJA
Wykorzystanie sztucznej inteligencji wkrada się do rzeczywistości wielu branż i obszarów działalności organizacji. Nie inaczej jest również w rekrutacjach. Chatboty, voiceboty, systemy grywalizacyjne. Te narzędzia odciążą nas w najbardziej czasochłonnej pracy, jaką jest selekcje CV, umawianie spotkań by wstępne badanie dopasowania kandydata do stanowiska.
# PERSONALIZACJA
Wiemy już, że będziemy automatyzować nasze procesy, ale wyzwaniem jakiemu będziemy musieli tutaj sprostać, to zachowanie personalizacji treści. Budowanie poczucia, że komunikaty, które przekazujemy naszym kandydatom są kierowane i dedykowane bezpośrednio do nich, zyska na znaczeniu. W obliczu przytłoczenia liczbą informacji to, co będziemy kierować personalnie, stanie się ważniejsze i sprawi, że będziemy przyciągać.
Moim zadniem…
…mocno rozwinie się również udział social mediów w pozyskiwaniu kandydatów. Od lat poszukujemy już ludzi na LinkedIn, od jakiegoś czasu na Facebooku czy Instagramie, ale pojawiają się od niedawna również sygnały, że równie skutecznie można rekrutować na przykład na TikToku. Ponieważ też rzeczywistość online pozostanie z nami pomimo ustania pandemii, zaczniemy się zastanawiać jak wykorzystywać dobra technologii, aby maksymalnie skracać czas procesów rekrutayjnych, przy jednoczesnym wzroście ich efektywności. Mam tutaj na myśli dopasowane gry symulacyjne, assessment center online, testy kompetencji w przyjaznej i rozrywkowej formie.
Jak pokazały badania przeprowadzone przez Happy Hours at Work w 2021 roku rekrutacja będzie drugą z kolei obszarem, w który zainwestują firmy. Odpowiedziało tak równo 40% respondetów. Czekają nas zatem spore zmiany i duże oczekiwania ze strony właścicieli czy zarządów firm.
Cały raport: “Trendy i nowoczesne narzędzia HR, które warto znać w 2021 roku”
Cały raport: “Plany HR a potrzeby pracowników w 2021 roku”