Dostajesz informację z biznesu, że potrzebują nowej osoby do zespołu i od razu publikujesz ogłoszenie? Błąd! Biznes oczekuje również, że znajdziesz im osobę dopasowaną, która nie odejdzie lub której nie trzeba będzie zwolnić za 3 miesiące. A jak dopasować tego kandydata? Z pomocą przychodzi nam profil tego kandydata, inaczej zwany personą.
Jak już zatem wiesz, warto przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań rekrutacyjnych usiąść z menadżerem i zastanowić się kogo tak naprawdę potrzebuje i to zarówno pod kątem kompetencji, jak i pewnych cech osobowości. Dzięki temu będziecie mogli dalej określić typowego, wręcz wzorcowego kandydata, a następnie zaplanować dobrze ogłoszenie, źródła pozyskiwania czy poszczególne etapy rekrutacji. A zatem, do dzieła!
OD CZEGO ZACZĄĆ?
Od rozmowy z menadżerem właśnie! A idealnie, jeśli porozmawiasz również z członkami zespołu czy osobami zajmującymi takie samo lub podobne stanowisko. Poniżej lista pytań, które pomogą Ci zebrać najważniejsze informacje:
- Jakie inne nazwy stanowisk funkcjonują na rynku, jeśli chodzi o tę rolę?
- W jakich firmach pracują najlepsi pracownicy na podobnych stanowiskach?
- Jakie umiejętności są potrzebne na tym stanowisku?
- Jakie doświadczenie powinien mieć idealny kandydat? Czy doświadczenie w określonej branży jest ważne?
- Jakie preferencje osobiste ma menadżer/zespół co do kandydata? (Lokalizacja, wykształcenie, certyfikaty)
Z takiego wywiadu, czy wywiadów możesz skroić już pierwszy, ogólny profil kandydata, którego poszukujesz, a który będzie odpowiadał potrzebom menadżera czy zespołu.
TWORZENIE PERSONY
KROK 1
Nadaj imię i przypomnij zdjęcie swojemu typowemu kandydatowi na dane stanowisko! Może to się wydawać zabawne, ale to naprawdę ważne. Uosabiasz w ten sposób konkretnego, idealnego kandydata, do którego będziesz porównywać zarówno aplikacje CV, jak i osoby na spotkaniach rekrutacyjnych.
KROK 2
Wypisz podstawowe dane o typowym kandydacie:
- Wiek
- Możliwe nazwy stanowisk, które zajmował
- Nazwy firm, w których zdobywał doświadczenie
- Wykształcenie
- Umiejętności
- Lata doświadczenia
- Widełki wynagrodzenia
KROK 3
Zastanów się kim jest na codzień osoba, którą opisałaś powyżej? Mogą Ci pomóc w tym poniższe pytania:
- Gdzie mieszka?
- Jaki jest jego status rodzinny?
- Czym się interesuje?
- Jak spędza wolny czas?
- Gdzie bywa online i offline?
- Jakie ma preferencje co do pracy? Aspiracje zawodowe?
- Jakie ma cele i priorytety w życiu?
- Co go motywuje?
- Co go frustruje?
Dzięki tym dodatkowym informacjom będzie Ci łatwiej zaplanować treści ogłoszenia o pracę czy samo źródło ich publikowania. Może się okazać, że personą jest młody chłopak w wieku 25 lat, który większość czasu wolnego spędza na graniu w gry komputerowe i serfowaniu po internecie. Zdecydowanie efektywniej będzie wtedy kierować swoje ogłoszenia w internecie, najlepiej na grupach czy forach dotyczących graczy, czy być może w ramach zadania rekrutacyjnego przygotować krótką, wciągającą grę do przejścia przez kandydata.
KROK 4
Możesz pokusić się również o zobrazowanie dodatkowych obszarów, które ułatwią Ci poszukiwania. Dobrze skonsultować je również w zespole czy badając na przykład ankietą w internecie potencjalnych kandydatów. Rzeczy, o które warto dopytać to:
- Preferencje dotyczące poszukiwania pracy
- Punkty zapalne, będące motywatorami do zmiany pracy i jednocześnie oczekiwaniami kandydata, które muszą zostać spełnione, aby zdecydował się na długofalową współpracę z nami
- Unikalne korzyści, których poszukuje lub które przyciągną go do naszej firmy
Jeżeli praktykujesz również rekrutację poprzez wartości i potencjał kandydata, warto również do jego profilu dopisać najważniejsze informacje w odniesieniu do środowiska pracy, na przykład:
- Jaka jest najlepsza kultura organizacyjna, w której lubi pracować?
- Jaki ma styl komunikacji?
- Jakie ma cechy osobowości, które są niezbędne do odniesienia sukcesu?
CO DALEJ?
Kiedy spiszesz sobie wszystkie, najważniejsze z perspektywy stanowiska, informacje, ubierz je w jednostronicowy opis, najlepiej w tabelce. Możesz skorzystać z darmowej aplikacji online do tworzenia person personapp lub przygotować własny szablon na przykład w Canvie.
PODSUMOWANIE
Pamiętaj, że persona to „żywy” kandydat. Jego profil może zmieniać się wraz ze zmieniającym rynkiem, potrzebami i oczekiwaniami zarówno organizacji, jak i samego kandydata. Dlatego warto raz na jakiś czas przyjrzeć się stworzonemu profilowi i wraz z biznesem weryfikować czy persona pozostaje dalej aktualna.
Dzięki zgromadzonym na każde stanowisko dokumentom w postaci takich profili, jesteś w stanie lepiej i skuteczniej zaplanować oraz zrealizować rekrutację. Choć wydaje się to czasochłonne, warto to zastosować, aby później skutecznie poszukiwać i idealnie dopasowywać kandydatów do potrzeb organizacji, menadżerów i ich zespołów.