Candidate Journey Map

Mapa Kandydata – co to takiego i w jak sposób może pomóc przy projektowaniu najlepszego procesu rekrutacyjnego? Wejście w buty kandydata i z tej perspektywy planowanie procesu rekrutacyjnego może przynieść wiele korzyści dla wizerunku pracodawcy, ale i dla samej marki rekruterki. To bezpośrednia odpowiedź na potrzeby kandydatów, dlatego warto zainteresować się tematem.

Jak zbudować mapę podróży kandydata?

Przygotuj sobie kartki i ołówek. Ścieżka kandydata to długa droga, dlatego z pewnością nie zmieścisz wszystkiego na jednej stronie. Narysuj linię wzdłuż poziomo ułożonej kartki, która będzie symbolizowała linię czasu i zaczynamy!

#1 Poszukiwanie pracy

Na początek od góry kartki rozpisz sobie poszczególne kroki i działania, jakie podejmuje kandydat, kiedy zaczyna poszukiwania pracy. Zacznij od etapu utraty pracy lub niezadowolenia z obecnej, bo ten krok jest początkiem dalszych działań zmierzających do poszukiwania nowego miejsca zawodowego.

#2 Zadania do wykonania

Na każdym z etapów rozpisz obok konkretne zadania, wyzwania, problemy, które kandydat musi wykonać, aby skutecznie znaleźć pracę. Chodzi tutaj o konkretne zachowania, ale również myśli czy przekonania, z którymi musi poradzić sobie kandydat.

#3 Emocje

Zastanów się teraz jakie emocje towarzyszą kandydatowi na każdym z etapów, z uwzględnieniem zadań, jakie ma wtedy do wykonania. Czy to proste i przyjemne obszary, czy raczej trudne i budzące lęk lub stres? Kiedy ustalisz jakie emocje towarzyszą kandydatowi, zaznacz je symbolicznie na osi, posługując się trzema emotikonami: buźki uśmiechniętej, neutralnej i smutnej.

#4 Trudności

Pod osią czasu dopisz jeszcze trudności z jakimi kandydat boryka się na przestrzeni poszczególnych etapów. Spójrz na te wyzwania nie tylko pod kątem jego ograniczeń i problemów, ale również pod kątem trudności, które generuje Twój obecny proces rekrutacyjny, np. zbyt skomplikowany formularz rekrutacyjny. 

#5 Punkty styku

Zaznacz na mapie te elementy, które są bezpośrednio związane z Twoją firmą, to tak zwane punkty styku. Dzięki temu zobaczysz w szerszej perspektywie ile faktycznie możesz zrobić dla swoich potencjalnych kandydatów podczas całej ich podróży poszukiwania pracy.

#6 Rozwiązania

Zaznacz na mapie te miejsca, na które masz bezpośredni wpływ i z którymi możesz coś zrobić. Zaprojektuj rozwiązania krótko i długoterminowe, które ułatwią kandydatowi przejście przez tę długą ścieżkę niełatwych doświadczeń. Pamiętaj o budowaniu efektywnego procesu dla organizacji, ale uwzględniając również pozytywne doświadczenia kandydata.

Poniżej znajdziesz jeden z moich rysunków mapy kandydata, którą wykonałam 🙂

Z badań przeprowadzonych przez eRecruiter wiemy, że co 6 kandydat wynosi negatywne doświadczenia z procesu rekrutacyjnego w danej firmie, a trzech na czterech z nich podzieli się swoją opinią w internecie i wśród znajomych. To nie tylko dramat dla marki pracodawcy na rynku, ale jak wiemy, każdy potencjalny kandydat jest również potencjalnym klientem. Złe wrażenia wpływają zatem bezpośrednio również na działalność firmy i sprzedaż.

Warto zatem przejść etap analizy i planowania, aby jako pierwsza osoba „na froncie” zbudować pozytywne doświadczenia i zachęcić nie tylko do pracy w naszej firmie, ale również do zakupienia naszych produktów czy usług.

Shopping Cart
Scroll to Top